Tuesday, August 23, 2011

Berpuasa dibulan ramadhan




Pengertian Puasa kepada anak-anak.

Didikan agama amat penting kepada anak-anak terutamanya anak kecil. Namun sejauh manakah cara kita mendidik anak-anak supaya melakukan ibadah puasa menepati kehendak islam. Adakah kita hanya perlu menaikkan semangat dan kehendak mereka berpuasa dengan menjanjikan sesuatu yang berharga seperti duit raya, mainan atau sebagainya. Atau memberi didikan mengenai ibadah puasa dengan pengertian dan makna yang sebenar. Persoalannya bagaimanakah caranya ?

Seperti ibadah solat memerlukan tempoh yang lama kepada kita untuk memahami makna sebenar ibadah tersebut. Begitu juga kepada ibadah puasa dan ibadah-ibadah lain. Memandangkan cabaran mendidik anak-anak kecil zaman ini amat mencabar dan memerlukan kesungguhan dan kesabaran yang tinggi. Demi mencapai metlamat kebahagian hidup didunia dan akhirat.

Apabila meninggal seseorang anak adam segala yang dimiliki didunia ini tidak akan menurutinya kedalam kubur, tetapi hanya 3 sahaja perkara yang akan menjadi bekalan kepada kita iaitu Sedekah jatiah, ilmu yang bermanfaat dan dan doa anak-anak yang soleh. Adakah matlamat kita mendidik anak benar-benar akan membuah hasil seumpama itu nanti.

Adakah anak keturunan kita nanti akan mendoakan keampunan dan kebahagian kita nanti. Mudah-mudahan, marilah kita berusaha berdoa dan bertawakkal kepada Allah supaya diberikan petunjuk dan jalan kepada kita ibu-ibu dan bapa-bapa muda mendidik anak yang akan mewarisi islam daripada kita.








No comments:

Post a Comment